Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Thursday, July 28, 2005

رشد 800 درصدي در حوزه پژوهش و توليد علم در ایران

یه نگاهی هم به این خبر بندازید راجع به رشد علمی ایران و توسعه دانایی و غیره:
رييس دانشكده پزشكي دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به ارتقاي جايگاه علمي ايران به رتبه دوم جهان اسلام در سايه رشد 800 درصدي در حوزه پژوهش و توليد علم در هشت سال اخير، مهمترين تحول اين حوزه را در اين دوران تدوين سه سند ملي با رويكرد علمي عنوان كرد.بقیه خبر اینجا

Monday, July 25, 2005

The International Calendar of Information Science Conferences

I was looking for a website or weblog that list forthcoming conferences in LIS that yesterday i recieved an email about this calendar that has been launched this week by ASIS&T. it is quite new. This calendar lists international conferences expected to be of interest to those working in information science and related disciplines. the address is : http://icisc.neasist.org/
if anyone is aware of any other website which lists forthcoming conferences of LIS let me know please or leave a comment about it.

this is another website in which you can search for conferences in LIS, thanks to Maryam http://www.conferencealerts.com/

Sunday, July 24, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت چهارم. پایان

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت چهارم
ازدشواریهای وبلاگ نویسی
مثل هرامکان و سرویس اینترنتی دیگر وبلاگ نویسی هم با مشکلات و دشواریهای خاص خود روبروست. اما خوشبختانه برای این مشکلات راه حلهای متعددی وجود دارد. نخست آنکه روزآمدی سازی مستمر وبلاگ ممکن است کاری وقت گیر باشد و این موضوع نه یک مشکل جدی بلکه می تواند یک دشواری در فرایند وبلاگ نویسی تلقی شود. ایجاد وبلاگ آسان است اما زنده نگه داشتن آن مستلزم صرف وقت و انرژی است. البته این بدان معنی نیست که اگر شما وبلاگی را ایجاد کردید لازم است هر روز مطالب مفصل و تازه ای به آن اضافه کنید. این تصور نه مطلوب است و نه ممکن. باید دقت نمود که با اتخاذ یک خط مشی روزآمدسازی سنجیده زمان محدود و مشخصی را به این کار اختصاص داد و تعادلی منطقی بین فاصله نوشتن مدخلها در وبلاگ ایجاد نمود.
از طرف دیگر جالب است بدانید که در فرهنگ نوظهور وبلاگ نویسی مهم نیست که فاصله روزآمد سازی وبلاگها چقدر بوده و یا هر مدخل از چه حجمی برخوردار باشد چرا که مدخلهای کوتاه و مختصر خوانندگان بیشتری دارد. آنچه مهم است کیفیت مطالب عرضه شده و وفادار ماندن به چارچوب موضوعی وبلاگ است. به بیان دیگر اگر وبلاگی مثلا درباره یک موضوع پژوهشی مشخص است تمام مدخلها به نوعی به همان موضوع مرتبط باشد.
در کنار این دشواریها ممکن است وبلاگ نویسی با مشکلات دیگری نیز همراه باشد که وبلاگ نویس باید مهارت لازم برای حل آنها را فرا گیرد. مهمترین مشکلی که ممکن است برای یک وبلاگ پیش آید حمله اسپمها به آن است. اسپمها پیامهایی هستند که توسط نرم افزارهایی خاص به طور خودکار مثل ویروسهای رایانه ای در سطح وسیعی منتشر می شوند و مانند پیامهای الکترونیکی ناخواسته عمل می کنند. بعضی از این اسپمها پیوندهایی را به سایتهای تجاری و تبلیغاتی برقرار می کنند و برخی دیگر حاوی نشانی سایتهای غیر اخلاقی هستند. برای حل این مشکل در سرویسهایی که خدمات وبلاگها را ارائه می کنند فهرستهایی به نام لیست سیاه وجود دارد و از نظر فنی امکان حمله اسپمهای شناخته شده را به وبلاگها از بین می برند. اما متاسفانه گاهی فاصله روزآمدسازی این فهرستها از تولیدکنندگان اسپمها قدیمی تر هستند و اسپمهای جدیدی در شبکه منتشر می شوند. در این صورت ممکن است اسپمهای مزاحمی در وبلاگ شما ظاهر می گردند و لازم است که به صورت دستی آنها را حذف کنید. بسته به تعداد اسپمها ممکن است این کار وقتگیر باشد که در این صورت آخرین راه حل برای مقابله با اسپمهای مزاحم قفل کردن قسمت نظر خواهی وبلاگ است. گاهی که هجوم اسپمها زیاد می شود این روش به عنوان آخرین راه حل توصیه می گردد و در این شرایط می توان از خوانندگان وبلاگ خواست چنانچه پیام یا نظری در مورد نوشته های شما دارند از طریق پست الکترونیکی اطلاع دهند. وقتی قسمت نظرخواهی وبلاگ قفل شود دیگر هیچ اسپمی نمیتواند مزاحم وبلاگ شما شود.
مروری بر یک تجربه وبلاگ نویسی موضوعی
نگارنده این نوشته از اگوست 2003 وبلاگی را در زمینه موضوع پژوهش دوره دکتری خود راه اندازی کرده است که تحت عنوان " دروازه های به وب نامرئی" و به نشانی ذیل دسترس پذیر است.
http://ciquest.shef.ac.uk/invisible/
همانطورکه از عنوان وبلاگ مشخص است این وبلاگ تلاش می کند به عنوان محلی برای تولید و گردآوری اطلاعات راجع به موضوع "وب نامرئی" عمل کند. آنچه در این وبلاگ آمده نظرات نگارنده در مورد این موضوع و پیوندهای فراوان به سایتها، سمینارها، کتابها و مقالات مرتبط به این موضوع است. از نظرحجم و تنوع اطلاعات گردآودی شده، این وبلاگ اکنون به یکی از سایتهای تخصصی در این موضوع خاص تبدیل شده به طوریکه سایتهای دیگری در این حوزه به این وبلاگ لینک داده اند.
از ژانویه 2004 تا کنون (پنج ماه گذشته) این وبلاگ حدود 2350 مورد بازدید شده است. حدود 51 درصد بازدیدکنندگان از انگلستان، 41.3 درصد از امریکا، 12.7 درصد از ایران و مابقی از سایر کشورها بوده است. نکته قابل توجه در اینجا سهم قابل توجه بازدیدها از ایران است به طوری که این وبلاگ پل ارتباطی موثری بین وبلاگ نویس و خوانندگان علاقه مند به این موضوع در ایران برقرار کرده است.
جزییات آمار بازدیدهای این سایت در نشانی ذیل قابل مشاهده است که ضمنا یک نمونه از صفحات گزارش گیری وبلاگها را نیز نشان می دهد.
http://www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=1&id=2774994
نتیجه
وبلاگ نویسی می تواند فرصت ارزشمندی را برای دانشجویان خارج از کشور و همچنین خانوده های آنها فراهم کند تا از این رهگذر به ثبت خاطرات خود و نشر و تبادل اطلاعات در حوزه تخصصی خویش بپردازند. گردآوری مطالب علمی در مورد موضوع مورد پژوهش در قالب یک وبلاگ که می تواند مورد استفاده سایرین نیز قرار گیرد به تدریج تبدیل به یک منبع مفید در حوزه مورد نظر خواهد شد. بی تردید وقت و انرژی صرف شده برای ایجاد یک وبلاگ چه به نیت ثبت خاطره ها و چه با رویکرد موضوعی بلا استفاده نخواهد ماند و نتایج ارزشمندی در پی خواهد شد.
اگر وبلاگ شما به زبان فارسی نوشته شود می تواند مورد استفاده تمام فارسی زبانان قرار خواهد گیرد و از سوی دیگر به ارتقا سهم زبان فارسی در محیط وب کمک خواهد نمود و اگر به زبان انگلیسی باشد هم به بهبود مهارتهای نگارشی فرد نگارنده کمک میکند و هم مخاطبان بیشتری از اقصی نقاط جهان خواهد داشت. بنابراین، در هر دو صورت این اقدام مفید خواهد بود و هر یک کارکردها و نتایج خاص خود را دارد.
بنابراین، وبلاگ نویسی می تواند هم در خدمت پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آید و هم به ثبت خاطرات و مشاهدات آنها طی دوره تحصیلی خارج از کشور کمک کند. بنابراین، چرا شما این تجربه را امتحان نکنید؟


Saturday, July 23, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت سوم

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت سوم

برخی از نکات فنی وبلاگ نویسی
در این قسمت مختصری از مباحث فنی و تکنیکی در چگونگی ایجاد و نگهداری یک وبلاگ مطرح می شود. البته همانطور که قبلا گفته شد وبلاگ نویسی مستلزم فراگیری مهارت رایانه ای خاصی نیست و همه افرادی که با اینترنت و پست الکترونیکی آشنایی دارند به راحتی می توانند برای خود وبلاگ تهیه کنند.

الف. ابزار و نرم افزار وبلاگ نویسی

نرم افزاری که برای ایجاد و تولید وبلاگ مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است از قابلیتهایی متفاوتی برخوردار باشد. بعضی از این نرم افزارها؛ یا به بیان بهتر پردازشگرهای متنی؛ امکانات اولیه وبلاگ نویسی را در اختیار کاربران قرار می دهند. نمونه های متعددی از این سرویسهای وبلاگ نویسی در شبکه وب وجود دارند که به صورت رایگان دسترس پذیر هستند. از آن جمله می توان به سایت معروف بلاگر اشاره کرد که به نشانی اینترنتی زیر دسترس پذیر است:
http://www.blogger.com/start

ایجاد یک وبلاگ در سایت بلاگر حتی از ایجاد یک نشانی پست الکترونیکی نیز ساده تر است و تنها کافی است یک عنوان برای وبلاگ خود و یک اسم کاربر و گذرواژه انتخاب کنید و نشانی پست الکترونیکی خود را نیز به سیستم اطلاع دهید و بلافاصله وبلاگ جدید با عنوان انتخابی شما تشکیل می شود و آماده استفاده خواهد بود. در مرحله بعد صفحه جدیدی در اختیار شما قرار می گیرد که کم و بیش شبیه صفحه نرم افزار ورد (البته به مراتب ابتدایی تر از آن) است و پس از تایپ متن مورد نظر با یک کلیک مطالب تایپ شده همراه با تاریخ و ساعت نگارش و به نام شما در وبلاگ ثبت شده و برای خوانندگان قابل مشاهد است. امکان ویرایش یا حذف مطالب نوشته شده نیز در آینده وجود دارد. ضمنا امکان تایپ فارسی هم در سایت بلاگر موجود است و توصیه می شود از فرمت یونیکد برای این منظور استفاده شود.
یکی دیگر از سرویسهای معروف وبلاگ سایتی تحت عنوان پرشین بلاگ است که به نشانی زیر دسترس پذیر می باشد و خدمات رایگان عرضه می کند.
http://www.persianblog.com
تعداد وبلاگهای موجود در سايت پرشين بلاگ تا کنون به مرز هفده هزار مورد رسیده است که این تعداد به سرعت نیز رو به افزایش است. وبلاگهای موجود در این سایت در گروههایی مثل آموزش، هنر، موسیقی ، ادبیات، اخبار، طنز و غیره دسته بندی شده اند.
سایت پرشین بلاگ از محبوبیت بالایی بین وبلاگ نویسان فارسی برخوردار است به طوری که سهمی معادل هشتاد درصد وبلاگ های فارسی را به خود اختصاص می دهد. جالب است که ایران یکی از کشورهایی است که وبلاگ نویسی در آن از رشد چشمگیری برخوردار می باشد بطوریکه ضريب ماهانه افزايش آمار مربوط به وبلاگ ها در ايران را بيش از سی درصد برآورد می کنند. رشد وبلاگهای فارسی؛ علاوه بر همه کاربردهایی که دارد اما مجال پرداختن به آنها در این مختصر میسر نیست؛ نقش قابل توجهی در افزایش سهم زبان فارسی در میان زبانهای موجود در اینترنت بازی می کند.

نرم افزارهای پیشرفته تر وبلاگ نویسی

بعضی از نرم افزارهای پیشرفته تر وبلاگ نویسی رایگان نیستند و استفاده از آنها مستلزم خرید نسخه ای از نرم افزار است. از آن جمله می توان به نرم افزار مووایبل تایپ اشاره کرد. مزیت اصلی این نرم افزار امکانات بیشتر آن است. علاوه بر پرداخت بهای نرم افزار استفاده از آن مستلزم در اختیار داشتن یک وب سرور نیز می باشد. برای این منظور لازم است از مدیر سایت دانشگاه یا دانشکده خواست تا این امکان را برای دانشجویان فراهم کنند چرا که نصب این نرم افزار بر روی سرور فقط توسط مدیرسایت میسر است. پس از نصب نرم افرار بر روی سرور و اختصاص فضای مورد نیاز، مدیر سایت یک اسم کاربر و گذرواژه در اختیار شما قرار خواهد داد تا به روزآمد سازی وبلاگ خود اقدام کنید. جزییات بیشتر در مورد این نرم افزار را می توانید از سایت زیر بدست آورید. ضمنا نسخه ساده تر این نرم افزار تایپ پد نام دارد.
http://www.movabletype.org/
http://www.typepad.com/

ب. دسته بندی اطلاعات موجود در وبلاگ

در دراز مدت به تدریج بر حجم نوشته های موجود در وبلاگ افزوده می شود و لازم است مطالب نوشته شده را به نحوی طبقه بندی کرد. هر چند اغلب نرم افزارهای تولید وبلاگ به طور خودکار مدخلهای ایجاد شده را به صورت ماهانه آرشیو می کنند اما پیشنهاد می شود برای سهولت بازیابی، مدخلهای را که به تدریج افزوده میشوند در ذیل چند دسته موضوعی اصلی طبقه بندی کرد.

ج. میزان فضای مورد نیاز برای توسعه وبلاگ

معمولا وبلاگها به فضای زیادی نیاز ندارند چرا که بیشتر اطلاعات به شکل متنی است. از طرفی معمولا فضای کافی برای این منظور در سرورها وجود دارد و فضای مورد نیاز مشکل عمده ای محسوب نمی شود. با این حال اگر وبلاگی حاوی تصاویر فراوان باشد احتمالا به فضای بیشتری نیاز خواهد بود که در این صورت نوع دوم از نرم افزارهای وبلاگ نویسی مناسبتر خواهد بود چرا که در آن صورت وبلاگ شما بر روی سایت دانشگاه مستقر است.
د. وبلاگها و امکانات چندرسانه ای
مانند تمام رسانه های مبتنی بر وب، وبلاگها نیز دارای امکان افزودن تصویر و صدا هستند. بنابراین، بسته به موضوع وبلاگ و رویکرد آن می توان از امکانات چند رسانه ای نیز در وبلاگها بهره مند شد.

ه. اهمیت پیوندهای وبی در وبلاگها

تحولی که شبکه وب در دنیای اینترنت ایجاد کرد بیش از هرچیز وابسته به خاصیت ابرمتنی آن بود. با ظهور محیط وب امکان برقراری ارتباط مستقیم بین هر دو نقطه از اینترنت تنها با یک کلیک فراهم آمد. امکانی که قبل از آن در شبکه اینترنت برای کسی متصور نبود. اهمیت پیوندهای موجود در محیط وب به حدی است که امروزه مطالعه این پدیده به عنوان یک حوزه پژوهشی مستقل و گسترده در علم اطلاع شناسی درآمده است که به مطالعات وب سنجی معروف می باشد. از این رو توصیه می شود از این امکان محیط وب به خوبی استفاده شود و بر اساس موضوع و رویکرد وبلاگ سایتهای مناسب شناسایی شده و پیوندهای لازم با موارد برگزیده برقرار شود.

و. سیستم آمارگیری وبلاگها

یکی دیگر از امکانات رایگان موجود در اینترنت که می تواند برای وبلاگها نیز مورد استفاده قرار گیرد سیستم آمارگیری روزانه از ترافیک وبلاگ می باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید روزانه چند نفر به نوشته های شما سر میزنند و این خوانندگان از چه محلی به وبلاگ دسترسی دارند. شمارشگرهای متعددی در اینترنت وجود دارند که این امکان را برای صاحبان سایتها و وبلاگ نویسان فراهم می کنند. مثلا سایتی با نشانی اینترنتی:
http://www.nedstatbasic.net/
برای این منظور مناسب است. پس از ثبت نام نشانی وبلاگ در این سرویس صفحه گزارشی به وبلاگ شما اختصاص پیدا می کند که از آن طریق شما می توانید آمار کل بازدیدکنندگان از آن تاریخ به بعد، تعداد بازدید در هر روز، پر خواننده ترین روز، نام سروری که خواننده وبلاگ از آن به اینترنت وصل شده و نام کشورهایی که خوانندگان از آنجا سایت شما را می بیند و همچنین در صد هر یک را در اختیار داشته باشید. بدین ترتیب وقتی به تدریج بر تعداد خوانندگان وبلاگ افزوده می شود این امر میتواند مشوقی برای وبلاگ نویس برای ادامه کار باشد.

Friday, July 22, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت دوم

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت دوم
مزایای ایجاد وبلاگ
از آنجا که هدف اصلی این نوشته تبیین سودمندی وبلاگ نویسی برای دانشجویان خارج از کشور و خانوده های آنهاست، در بیان مزایای وبلاگ نویسی این گروه خاص از کاربران وب مورد توجه قرار میگیرد. پرسش اصلی این است که با توجه به مشغله تحصیلی دانشجویان چه اهمیت و فایده ای در این کار وجود دارد که می تواند وقت و انرزی صرف شده برای تولید و نگهداری یک وبلاگ را موجه کند؟ در پاسخ باید گفت از آنجا که نویسنده این نوشته خود تجربه وبلاگ نویسی موضوعی مرتبط به رساله خویش را داشته و آن را مفید ارزیابی می کند، امیدوار است در اینجا این تجربه شخصی را با سایر دانشجویان در میان گذارد.

برای روشن شدن این بحث می توان وبلاگهایی که توسط دانشجویان خارج از کشور و خانوده های آنها به سه دسته عمده وبلاگهای موضوعی- تخصصی، وبلاگهای شخصی و وبلاگهای گروهی تقسیم کرد.

1. وبلاگهای موضوعی و تخصصی
سودمندی وبلاگهای موضوعی برای دانشجویان را می توان در چند بخش خلاصه نمود. نخست آنکه وبلاگ نویسی می تواند نقش مهمی در ارتقاء مهارتهای نگارشی آنها بازی کند. از آنجا که توسعه و بهبود مهارتهای نوشتاری هر فرد مستلزم تمرین مستمر است وبلاگ نویسی این فرصت را برای وبلاگ نویس فراهم می کند که به طور مرتب مطالبی را بنویسد. بویژه این ممارست در مورد مهارتهای نگارشی به زبان انگلیسی مهمتر است. بنابراین، اگر وبلاگ مورد نظر به انگلیسی نوشته شود از این نظر مفیدتر خواهد بود.
فایده دوم وبلاگ نویسی فراهم شدن امکان دریافت نطرات خوانندگان وبلاگ است. همانطور که گفته شد، ویژگی تعاملی وبلاگ آن را از یک رسانه یک سویه به یک رسانه تعاملی تبدیل می کند و گاهی می تواند مثل یک گروه بحث و گفتگو عمل کند.
مزیت دیگر وبلاگهای موضوعی در انباشته شدن انبوهی از اطلاعات مرتبط به موضوع تحقیق در طول زمان است. بویژه که در محیط وب به راحتی می توان بین دو نقطه پیوند برقرار نمود و از این رهگذر امکان دسترسی به منابع هم موضوع را فراهم آورد و مجموعه ای از پیوندهای هم موضوع را در یک نقطه گرد آورد و به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخت.
2. وبلاگهای شخصی
در اهمیت و سودمندی ثبت خاطرات و مشاهدات دانشجویان طی دوره تحصیلی آنان در خارج از کشور هیچ تردیدی نیست. وبلاگ می تواند این فرایند را به نحو قابل توجهی تسهیل نموده و ثمر بخشی آن را بهبود بخشید. وبلاگ نویسی ثبت خاطره ها را تسهیل می کند چرا که مستقیما به شکل الکترونیکی نوشته می شود. از طرفی آن را بسیار ثمربخش تر می کند چرا که همزمان با نوشتن خاطره ها مخاطبان آن نه تنها امکان مطالعه مطالب را خواهند یافت بلکه امکان نظر دادن پیرامون آن را نیز دارند. علاوه بر آن تعداد و تنوع خوانندگان در محیط وب به مراتب بیشتر از یک اثر چاپی است.
3. وبلاگهای گروهی
وبلاگ نویسی را می توان به شکل دست جمعی و مشارکتی نیز تهیه کرد. به این ترتیب، دریک وبلاگ گروهی نه یک نفر بلکه تعدادی از افراد می توانند در نگارش مدخلها مشارکت کنند. بر اساس رویکرد وبلاگهای گروهی می توان آنها را به دو دسته منطقه ای و موضوعی تقسیم نمود.
3.1. وبلاگهای گروهی منطقه ای
دانشجویان یک شهر یا چند شهر مجاور می توانند با ایجاد یک وبلاگ گروهی فرصتی برای همکاری و همفکری فراهم کنند. موضوع یک وبلاگ گروهی منطقه ای می تواند کاملا عمومی باشد و مثل یک تابلو اعلانات الکترونیکی عمل کند. تابلویی که همه افراد امکان افزودن اطلاعات و اخبار مورد نظر خود را دارند.
3.2. وبلاگهای گروهی موضوعی
دانشجویانی که دریک دانشگاه یا دانشگاههای مختلف در رشته های همسان یا مشابه تحصیل می کنند می توانند نسبت به ایجاد وبلاگهای گروهی موضوعی اقدام کنند. بدیهی است که موضوع این نوع وبلاگها باید همواره در چارچوب موضوع مورد توافق اولیه باقی بماند و از پراکنده گویی پرهیز شود.

Thursday, July 21, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت اول

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت اول
مقدمه
با ظهور شبکه جهانگستر وب در نخستین سالهای دهه 1990 فرصتهای جدیدی برای انتشار الکترونیکی در اختیار طیف وسیعی از اقشار جامعه قرار گرفت و دنیای نشر و انتشار به شکل بی سابقه ای متحول گردید. از آن تاریخ به بعد وب جهانگستر فرایند تولید، ذخیره، اشاعه و بازیابی اطلاعات الکترونیکی را به نحو چشمگیری تغییر داد. در اواخر دهه 90 یعنی سال 1999 معرفی امکان تازه ای تحت عنوان وبلاگ شبکه وب را به یکباره متحول نمود. وبلاگ و وبلاگ نویسی به شکلی باورنکردنی مورد استقبال کاربران شبکه وب قرار گرفت و در مدتی کوتاه بر تعداد و تنوع وبلاگها بسرعت افزوده شد. طبق آخرین آمارهای موجود تعداد وبلاگها در شبکه وب در ژانویه 2004 به عدد 1653,708 رسیده است و این آمار بی وقفه رو به افزایش است.

پدیده نوظهور وبلاگ موضوعی گسترده و چند وجهی است و حرفهای بسیاری برای گفتن دارد اما، نوشته حاضر نه قصد پرداختن به جنبه های مختلف آن را دارد و نه بضاعت آن را. آنچه که این نوشته کوتاه به آن می پردازد مقدمه ای است بر چگونگی ساخت یک وبلاگ ساده و کاربردهای بالقوه وبلاگ برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور و نقشی که می تواند در پشرفت تحصیلی آنها ایفا کند. با این حال لازم است ابتدا نگاهی گذرا به تعریف وبلاگ و اهمیت آن داشته باشیم.


" وبلاگ " چیست و چه تفاوتی با " وب سایت " دارد؟

وبلاگ یکی از امکانات نسبتا جدید شبکه جهانگستر وب است که برای کاربران وب امکان تولید و انتشار اطلاعات در این شبکه را به سهولت؛ و معمولا به رایگان؛ فراهم می کند. نخستین وبلاگ ها از سال 1999 در شبکه وب ظاهر شدند و به سرعت گسترش و محبوبیت یافتند. وبلاگها از نظر محتوی معمولا مانند دفتر خاطرات هستند با این تفاوت که به فرمت الکترونیکی نوشته می شوند و امکان انتشار جهانی دارند.

از آنجا که هر وبلاگ نشانی اینترنتی خود را دارد، تمام کاربران وب در هر نقطه و هر زمان می توانند به آن دسترسی یابند آن را مطالعه نموده و از همه مهمتر نظر خودشان را نیز به دفتر خاطرات نویسنده اضافه کنند. گرچه بیشتر وبلاگها شبیه دفتر خاطرات هستند اما کاربرد و اهمیت وبلاگ نویسی به همین جا ختم نمی شود بلکه در دنیای امروز وبلاگها نقشهای مهمی در آموزش، اطلاع رسانی و تبادل فرهنگها بازی می کنند که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می شود.

در حال حاضر افراد مختلف از اقشار گوناگون جامعه پیرامون بسیاری از موضوعات متنوع وبلاگ می نویسند. دنیای وبلاگها بسیار رنگارنگ و ناهمگون است. طیف وبلاگ نویسان واقعا چشمگیر می باشد و تقریبا تمام قشرهای جامعه را در بر می گیرد. در دنیای وبلاگها می توان از وبلاگ معاون رییس جمهور تا وبلاگ دانش آموزان دبستانی، زنان خانه دار، نویسندگان، دانشگاهیان و روزنامه نگاران حرفه ای را یافت. تقریبا از هر گروهی نماینده یا نمایندگانی در جمع وبلاگ نویسان یافت می شود. موضوع وبلاگها مثل نویسندگان آنها متفاوت و متنوع است و می تواند راجع به هر چیزی باشد.

آنچه در مورد وبلاگ و وبلاگ نویسی اهمیت دارد سه ویژگی منحصر به فرد این پدیده است که آن را از وب سایت متمایز می کند.

نخست آنکه انتشار اطلاعات از طریق وبلاگ بسیار ساده است و به کمترین امکانات و مهارتهای رایانه ای نیاز دارد. همه آنهایی که به اینترنت دسترسی دارند می توانند وبلاگ هم داشته باشند. پس از ایجاد وبلاگ که معمولا نظیر پست الکترونیکی تنها به پر کردن چند فرم الکترونیکی نیاز دارد انتشار اطلاعات در وبلاگ به سادگی تایپ در پردازشگرهای متنی مثل ورد می باشد.
دوم آنکه وبلاگ یک رسانه دو سویه یا تعاملی است. به بیان دیگر خوانندگان وبلاگها امکان مشارکت در توسعه وبلاگ را خواهند داشت. هر پاراگراف یا پیام که به وبلاگ افزوده می شود یک مدخل نامیده می شود و امکان دریافت نظر خوانندگان را نیز دارد.
سومین ویژگی وبلاگ روزآمدی اطلاعات در آنهاست. وبلاگ نویسی فرایندی مستمر است و مرتب بر حجم اطلاعات موجود در آن افزوده می شود و این مسئله وبلاگها را همیشه روزآمد نگه می دارد.

همانطور که در مقدمه گفته شد این نوشته کوتاه نه قصد پرداختن به تمام ویژگیهای دنیای وبلاگها را دارد و نه مجال آن را بلکه تلاش می کند کاربرد این پدیده را برای دانشجویان خارج از کشور و خانوده های آنها تبیین کند.

Thursday, July 14, 2005

بهره برداری از شبکه فيبر نوری در ايران

این خبر رو بخونید خیلی امیدوار کننده است:
با بهره برداری از بزرگترين شبکه فيبر نوری به طول ۵۶ هزار کيلومتر در ايران امکان افزايش خطوط تلفن ثابت و همراه و دسترسی به خدمات پرسرعت اينترنتی فراهم شده است ادامه روی بی بی سی

Wednesday, July 13, 2005

Miscellaneous

1. A study commissioned by the British Library predicted that by 2020 40% of UK research would be available in electronic format only. therefore, BL is launching a very strong program for digital library.
2. Blackwell's sale grew to £191m this year. It is one of the big scholarly jouranl publishers of the world. some of this growth in benefit and sale is due to 66 new journals they have added to their collection last year. Blackwell publishes 755 jouranls.

Tuesday, July 12, 2005

PhD by publication

Apparantly there is a scheme in some universities in some of European countries by which students are allowed to submit a few published journal articles to a committee in the university and get PhD. articles are considered as a replacement for dissertation. It means if you have a few articles, which are all top peer-reviewed articles mainly on the same topic published in good journals, you can submit them to a committee in the university and they referee them
and grant you a phd. this is i guess mainly for people who are already associated with the university in a way, and again mainly in humanities. Azam says that this scheme is well-established in some countries like Denmark but it doesn't have so many fans because publishing in top journals is time-intensive and not so easy.

Saturday, July 09, 2005

کریم امامی درگذشت

کریم امامی، نویسنده، مترجم، ویراستار و از فعالان نشر شنبه 18 تیر در تهران درگذشت. خبر بی بی سی را در این زمینه بخوانید. . من وی را به خاطر مقاله اش در دایره المعارف ایرانیکا در مورد حق مولف به یاد می آورم که آنرا به فارسی برای بانک ایرانشناسی خلاصه نویسی کردم.

Friday, July 08, 2005

An Online LIS dictionary

This is an online dictionary for Library and Information Sciences by by Joan M. Reitz. try it here:
http://lu.com/odlis/

Thursday, July 07, 2005

سرویس جدید کتابخانه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا یک سرویس جدید
pay-as-you-go
دایر کرده است. در این سرویس کاربران می توانند در یک بانک اطلاعاتی مشتمل بر 20000 مجله تحقیقاتی برتر جستجو کنند و سپس مقاله خود را با پرداخت از طریق کارت اعتباری بخرند. مقاله مورد نظر ظرف چند ساعت برای متقاضی به صورت الکترونیک ارسال می شود.
راستی ترجمه "پی از یو گو" به فارسی چی می شه. یه چیزی تو مایه های هر چقدر پول بدی همونقدر آش می گیری.

Wednesday, July 06, 2005

استاندارد جدید ای اس بی ان ISBN

سازمان بین المللی استاندارد، استاندارد جدیدی برای شماره استاندارد بین المللی کتاب برقرار کرده است که از اول ژانویه سال 2007 اعمال خواهد شد. بر اساس این استاندارد ، شماره آی اس بی ان کتابها 13 رقمی و با شماره بارکد آنها یکی خواهد بود. منبع
Gazette, 1 july 2005

Tuesday, July 05, 2005

دولت لايحه آزادى اطلاعات را تصويب كرد

هيأت دولت عصر روز يكشنبه گذشته به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمى، رئيس جمهور جلسه تشكيل داد. به گزارش ايسنا، در اين جلسه لايحه آزادى اطلاعات مطرح و به تصويب رسيد. بر اساس اين لايحه هر شخص ايرانى حق دسترسى به اطلاعات عمومى را دارد مگر آن كه قانون منع كرده باشد. همچنين بر اساس اين لايحه مؤسسات عمومى مكلفند اطلاعات مربوط را در دسترسى مردم قرار دهند و نمى توانند از متقاضى دسترسى به اطلاعات هيچ گونه دليل يا توجيهى جهت تقاضا مطالبه كنند. همچنين هريك از مؤسسات عمومى موظف شدند در راستاى نفع عمومى و حقوق شهروندى دست كم به طور سالانه اطلاعات عمومى خود را با استفاده از امكانات رايانه اى يا حتى الامكان در يك كتاب راهنما منتشر كنند. منبع روزنامه ایران

این قانون احتمالا چیزی شبیه به قانون آزادی اطلاعات بریتانیاست که چند سال پیش تصویب شد و از اول ژانویه 2005 به اجرا در آمد. اگر کسی اطلاعات بیشتری دارد یا منبعی سراغ دارد به کامنت های این اضافه کند.

Monday, July 04, 2005

تكفا و توسعه آينده كشور

بد نیست این گزارش را در روزنامه همشهری بخوانید در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در توسعه کشور و سخنرانی خاتمی در این باره و مقداری آمار. سعید هم اگر گزارش رو می خوند و یه چیزی می نوشت در موردش بد نبود.

Friday, July 01, 2005

course for heads of departments

I just had a meeting with my supervisor and he said he’d been very busy last two weeks. He said he attended a four-day course about "how to be head of a department". He is head of the department (school) at UCL and he was for a few years at City as well. He said he didn't want to attend but it was compulsory! He said that now he is very glad that he has attended the course. I asked him what they taught them and who led the course. he said first there were a few of high officials of the university like the Dean and etc told them how the university works, how is the finance and what are the main strategies and goals and etc. Then they had a few tasks and practices. For example a management expert discussed with them some managerial issues that they might face, or they discussed how to motivate the staff and etc. The course generally has been very interactive. My supervisor said it was a great opportunity for networking and knowing other heads of departments.

It’s very interesting to know that how highly ranked universities like Oxford and UCL try to guarantee the quality of their departments and education. A good university like UCL wants quality from its department and if a daprtment fails, the university might simply shut that depratment down.