Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Sunday, July 24, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت چهارم. پایان

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت چهارم
ازدشواریهای وبلاگ نویسی
مثل هرامکان و سرویس اینترنتی دیگر وبلاگ نویسی هم با مشکلات و دشواریهای خاص خود روبروست. اما خوشبختانه برای این مشکلات راه حلهای متعددی وجود دارد. نخست آنکه روزآمدی سازی مستمر وبلاگ ممکن است کاری وقت گیر باشد و این موضوع نه یک مشکل جدی بلکه می تواند یک دشواری در فرایند وبلاگ نویسی تلقی شود. ایجاد وبلاگ آسان است اما زنده نگه داشتن آن مستلزم صرف وقت و انرژی است. البته این بدان معنی نیست که اگر شما وبلاگی را ایجاد کردید لازم است هر روز مطالب مفصل و تازه ای به آن اضافه کنید. این تصور نه مطلوب است و نه ممکن. باید دقت نمود که با اتخاذ یک خط مشی روزآمدسازی سنجیده زمان محدود و مشخصی را به این کار اختصاص داد و تعادلی منطقی بین فاصله نوشتن مدخلها در وبلاگ ایجاد نمود.
از طرف دیگر جالب است بدانید که در فرهنگ نوظهور وبلاگ نویسی مهم نیست که فاصله روزآمد سازی وبلاگها چقدر بوده و یا هر مدخل از چه حجمی برخوردار باشد چرا که مدخلهای کوتاه و مختصر خوانندگان بیشتری دارد. آنچه مهم است کیفیت مطالب عرضه شده و وفادار ماندن به چارچوب موضوعی وبلاگ است. به بیان دیگر اگر وبلاگی مثلا درباره یک موضوع پژوهشی مشخص است تمام مدخلها به نوعی به همان موضوع مرتبط باشد.
در کنار این دشواریها ممکن است وبلاگ نویسی با مشکلات دیگری نیز همراه باشد که وبلاگ نویس باید مهارت لازم برای حل آنها را فرا گیرد. مهمترین مشکلی که ممکن است برای یک وبلاگ پیش آید حمله اسپمها به آن است. اسپمها پیامهایی هستند که توسط نرم افزارهایی خاص به طور خودکار مثل ویروسهای رایانه ای در سطح وسیعی منتشر می شوند و مانند پیامهای الکترونیکی ناخواسته عمل می کنند. بعضی از این اسپمها پیوندهایی را به سایتهای تجاری و تبلیغاتی برقرار می کنند و برخی دیگر حاوی نشانی سایتهای غیر اخلاقی هستند. برای حل این مشکل در سرویسهایی که خدمات وبلاگها را ارائه می کنند فهرستهایی به نام لیست سیاه وجود دارد و از نظر فنی امکان حمله اسپمهای شناخته شده را به وبلاگها از بین می برند. اما متاسفانه گاهی فاصله روزآمدسازی این فهرستها از تولیدکنندگان اسپمها قدیمی تر هستند و اسپمهای جدیدی در شبکه منتشر می شوند. در این صورت ممکن است اسپمهای مزاحمی در وبلاگ شما ظاهر می گردند و لازم است که به صورت دستی آنها را حذف کنید. بسته به تعداد اسپمها ممکن است این کار وقتگیر باشد که در این صورت آخرین راه حل برای مقابله با اسپمهای مزاحم قفل کردن قسمت نظر خواهی وبلاگ است. گاهی که هجوم اسپمها زیاد می شود این روش به عنوان آخرین راه حل توصیه می گردد و در این شرایط می توان از خوانندگان وبلاگ خواست چنانچه پیام یا نظری در مورد نوشته های شما دارند از طریق پست الکترونیکی اطلاع دهند. وقتی قسمت نظرخواهی وبلاگ قفل شود دیگر هیچ اسپمی نمیتواند مزاحم وبلاگ شما شود.
مروری بر یک تجربه وبلاگ نویسی موضوعی
نگارنده این نوشته از اگوست 2003 وبلاگی را در زمینه موضوع پژوهش دوره دکتری خود راه اندازی کرده است که تحت عنوان " دروازه های به وب نامرئی" و به نشانی ذیل دسترس پذیر است.
http://ciquest.shef.ac.uk/invisible/
همانطورکه از عنوان وبلاگ مشخص است این وبلاگ تلاش می کند به عنوان محلی برای تولید و گردآوری اطلاعات راجع به موضوع "وب نامرئی" عمل کند. آنچه در این وبلاگ آمده نظرات نگارنده در مورد این موضوع و پیوندهای فراوان به سایتها، سمینارها، کتابها و مقالات مرتبط به این موضوع است. از نظرحجم و تنوع اطلاعات گردآودی شده، این وبلاگ اکنون به یکی از سایتهای تخصصی در این موضوع خاص تبدیل شده به طوریکه سایتهای دیگری در این حوزه به این وبلاگ لینک داده اند.
از ژانویه 2004 تا کنون (پنج ماه گذشته) این وبلاگ حدود 2350 مورد بازدید شده است. حدود 51 درصد بازدیدکنندگان از انگلستان، 41.3 درصد از امریکا، 12.7 درصد از ایران و مابقی از سایر کشورها بوده است. نکته قابل توجه در اینجا سهم قابل توجه بازدیدها از ایران است به طوری که این وبلاگ پل ارتباطی موثری بین وبلاگ نویس و خوانندگان علاقه مند به این موضوع در ایران برقرار کرده است.
جزییات آمار بازدیدهای این سایت در نشانی ذیل قابل مشاهده است که ضمنا یک نمونه از صفحات گزارش گیری وبلاگها را نیز نشان می دهد.
http://www.nedstatbasic.net/s?tab=1&link=1&id=2774994
نتیجه
وبلاگ نویسی می تواند فرصت ارزشمندی را برای دانشجویان خارج از کشور و همچنین خانوده های آنها فراهم کند تا از این رهگذر به ثبت خاطرات خود و نشر و تبادل اطلاعات در حوزه تخصصی خویش بپردازند. گردآوری مطالب علمی در مورد موضوع مورد پژوهش در قالب یک وبلاگ که می تواند مورد استفاده سایرین نیز قرار گیرد به تدریج تبدیل به یک منبع مفید در حوزه مورد نظر خواهد شد. بی تردید وقت و انرژی صرف شده برای ایجاد یک وبلاگ چه به نیت ثبت خاطره ها و چه با رویکرد موضوعی بلا استفاده نخواهد ماند و نتایج ارزشمندی در پی خواهد شد.
اگر وبلاگ شما به زبان فارسی نوشته شود می تواند مورد استفاده تمام فارسی زبانان قرار خواهد گیرد و از سوی دیگر به ارتقا سهم زبان فارسی در محیط وب کمک خواهد نمود و اگر به زبان انگلیسی باشد هم به بهبود مهارتهای نگارشی فرد نگارنده کمک میکند و هم مخاطبان بیشتری از اقصی نقاط جهان خواهد داشت. بنابراین، در هر دو صورت این اقدام مفید خواهد بود و هر یک کارکردها و نتایج خاص خود را دارد.
بنابراین، وبلاگ نویسی می تواند هم در خدمت پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آید و هم به ثبت خاطرات و مشاهدات آنها طی دوره تحصیلی خارج از کشور کمک کند. بنابراین، چرا شما این تجربه را امتحان نکنید؟


0 Comments:

Post a Comment

<< Home