Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Saturday, July 23, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت سوم

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت سوم

برخی از نکات فنی وبلاگ نویسی
در این قسمت مختصری از مباحث فنی و تکنیکی در چگونگی ایجاد و نگهداری یک وبلاگ مطرح می شود. البته همانطور که قبلا گفته شد وبلاگ نویسی مستلزم فراگیری مهارت رایانه ای خاصی نیست و همه افرادی که با اینترنت و پست الکترونیکی آشنایی دارند به راحتی می توانند برای خود وبلاگ تهیه کنند.

الف. ابزار و نرم افزار وبلاگ نویسی

نرم افزاری که برای ایجاد و تولید وبلاگ مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است از قابلیتهایی متفاوتی برخوردار باشد. بعضی از این نرم افزارها؛ یا به بیان بهتر پردازشگرهای متنی؛ امکانات اولیه وبلاگ نویسی را در اختیار کاربران قرار می دهند. نمونه های متعددی از این سرویسهای وبلاگ نویسی در شبکه وب وجود دارند که به صورت رایگان دسترس پذیر هستند. از آن جمله می توان به سایت معروف بلاگر اشاره کرد که به نشانی اینترنتی زیر دسترس پذیر است:
http://www.blogger.com/start

ایجاد یک وبلاگ در سایت بلاگر حتی از ایجاد یک نشانی پست الکترونیکی نیز ساده تر است و تنها کافی است یک عنوان برای وبلاگ خود و یک اسم کاربر و گذرواژه انتخاب کنید و نشانی پست الکترونیکی خود را نیز به سیستم اطلاع دهید و بلافاصله وبلاگ جدید با عنوان انتخابی شما تشکیل می شود و آماده استفاده خواهد بود. در مرحله بعد صفحه جدیدی در اختیار شما قرار می گیرد که کم و بیش شبیه صفحه نرم افزار ورد (البته به مراتب ابتدایی تر از آن) است و پس از تایپ متن مورد نظر با یک کلیک مطالب تایپ شده همراه با تاریخ و ساعت نگارش و به نام شما در وبلاگ ثبت شده و برای خوانندگان قابل مشاهد است. امکان ویرایش یا حذف مطالب نوشته شده نیز در آینده وجود دارد. ضمنا امکان تایپ فارسی هم در سایت بلاگر موجود است و توصیه می شود از فرمت یونیکد برای این منظور استفاده شود.
یکی دیگر از سرویسهای معروف وبلاگ سایتی تحت عنوان پرشین بلاگ است که به نشانی زیر دسترس پذیر می باشد و خدمات رایگان عرضه می کند.
http://www.persianblog.com
تعداد وبلاگهای موجود در سايت پرشين بلاگ تا کنون به مرز هفده هزار مورد رسیده است که این تعداد به سرعت نیز رو به افزایش است. وبلاگهای موجود در این سایت در گروههایی مثل آموزش، هنر، موسیقی ، ادبیات، اخبار، طنز و غیره دسته بندی شده اند.
سایت پرشین بلاگ از محبوبیت بالایی بین وبلاگ نویسان فارسی برخوردار است به طوری که سهمی معادل هشتاد درصد وبلاگ های فارسی را به خود اختصاص می دهد. جالب است که ایران یکی از کشورهایی است که وبلاگ نویسی در آن از رشد چشمگیری برخوردار می باشد بطوریکه ضريب ماهانه افزايش آمار مربوط به وبلاگ ها در ايران را بيش از سی درصد برآورد می کنند. رشد وبلاگهای فارسی؛ علاوه بر همه کاربردهایی که دارد اما مجال پرداختن به آنها در این مختصر میسر نیست؛ نقش قابل توجهی در افزایش سهم زبان فارسی در میان زبانهای موجود در اینترنت بازی می کند.

نرم افزارهای پیشرفته تر وبلاگ نویسی

بعضی از نرم افزارهای پیشرفته تر وبلاگ نویسی رایگان نیستند و استفاده از آنها مستلزم خرید نسخه ای از نرم افزار است. از آن جمله می توان به نرم افزار مووایبل تایپ اشاره کرد. مزیت اصلی این نرم افزار امکانات بیشتر آن است. علاوه بر پرداخت بهای نرم افزار استفاده از آن مستلزم در اختیار داشتن یک وب سرور نیز می باشد. برای این منظور لازم است از مدیر سایت دانشگاه یا دانشکده خواست تا این امکان را برای دانشجویان فراهم کنند چرا که نصب این نرم افزار بر روی سرور فقط توسط مدیرسایت میسر است. پس از نصب نرم افرار بر روی سرور و اختصاص فضای مورد نیاز، مدیر سایت یک اسم کاربر و گذرواژه در اختیار شما قرار خواهد داد تا به روزآمد سازی وبلاگ خود اقدام کنید. جزییات بیشتر در مورد این نرم افزار را می توانید از سایت زیر بدست آورید. ضمنا نسخه ساده تر این نرم افزار تایپ پد نام دارد.
http://www.movabletype.org/
http://www.typepad.com/

ب. دسته بندی اطلاعات موجود در وبلاگ

در دراز مدت به تدریج بر حجم نوشته های موجود در وبلاگ افزوده می شود و لازم است مطالب نوشته شده را به نحوی طبقه بندی کرد. هر چند اغلب نرم افزارهای تولید وبلاگ به طور خودکار مدخلهای ایجاد شده را به صورت ماهانه آرشیو می کنند اما پیشنهاد می شود برای سهولت بازیابی، مدخلهای را که به تدریج افزوده میشوند در ذیل چند دسته موضوعی اصلی طبقه بندی کرد.

ج. میزان فضای مورد نیاز برای توسعه وبلاگ

معمولا وبلاگها به فضای زیادی نیاز ندارند چرا که بیشتر اطلاعات به شکل متنی است. از طرفی معمولا فضای کافی برای این منظور در سرورها وجود دارد و فضای مورد نیاز مشکل عمده ای محسوب نمی شود. با این حال اگر وبلاگی حاوی تصاویر فراوان باشد احتمالا به فضای بیشتری نیاز خواهد بود که در این صورت نوع دوم از نرم افزارهای وبلاگ نویسی مناسبتر خواهد بود چرا که در آن صورت وبلاگ شما بر روی سایت دانشگاه مستقر است.
د. وبلاگها و امکانات چندرسانه ای
مانند تمام رسانه های مبتنی بر وب، وبلاگها نیز دارای امکان افزودن تصویر و صدا هستند. بنابراین، بسته به موضوع وبلاگ و رویکرد آن می توان از امکانات چند رسانه ای نیز در وبلاگها بهره مند شد.

ه. اهمیت پیوندهای وبی در وبلاگها

تحولی که شبکه وب در دنیای اینترنت ایجاد کرد بیش از هرچیز وابسته به خاصیت ابرمتنی آن بود. با ظهور محیط وب امکان برقراری ارتباط مستقیم بین هر دو نقطه از اینترنت تنها با یک کلیک فراهم آمد. امکانی که قبل از آن در شبکه اینترنت برای کسی متصور نبود. اهمیت پیوندهای موجود در محیط وب به حدی است که امروزه مطالعه این پدیده به عنوان یک حوزه پژوهشی مستقل و گسترده در علم اطلاع شناسی درآمده است که به مطالعات وب سنجی معروف می باشد. از این رو توصیه می شود از این امکان محیط وب به خوبی استفاده شود و بر اساس موضوع و رویکرد وبلاگ سایتهای مناسب شناسایی شده و پیوندهای لازم با موارد برگزیده برقرار شود.

و. سیستم آمارگیری وبلاگها

یکی دیگر از امکانات رایگان موجود در اینترنت که می تواند برای وبلاگها نیز مورد استفاده قرار گیرد سیستم آمارگیری روزانه از ترافیک وبلاگ می باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید روزانه چند نفر به نوشته های شما سر میزنند و این خوانندگان از چه محلی به وبلاگ دسترسی دارند. شمارشگرهای متعددی در اینترنت وجود دارند که این امکان را برای صاحبان سایتها و وبلاگ نویسان فراهم می کنند. مثلا سایتی با نشانی اینترنتی:
http://www.nedstatbasic.net/
برای این منظور مناسب است. پس از ثبت نام نشانی وبلاگ در این سرویس صفحه گزارشی به وبلاگ شما اختصاص پیدا می کند که از آن طریق شما می توانید آمار کل بازدیدکنندگان از آن تاریخ به بعد، تعداد بازدید در هر روز، پر خواننده ترین روز، نام سروری که خواننده وبلاگ از آن به اینترنت وصل شده و نام کشورهایی که خوانندگان از آنجا سایت شما را می بیند و همچنین در صد هر یک را در اختیار داشته باشید. بدین ترتیب وقتی به تدریج بر تعداد خوانندگان وبلاگ افزوده می شود این امر میتواند مشوقی برای وبلاگ نویس برای ادامه کار باشد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home