Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Friday, July 22, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت دوم

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت دوم
مزایای ایجاد وبلاگ
از آنجا که هدف اصلی این نوشته تبیین سودمندی وبلاگ نویسی برای دانشجویان خارج از کشور و خانوده های آنهاست، در بیان مزایای وبلاگ نویسی این گروه خاص از کاربران وب مورد توجه قرار میگیرد. پرسش اصلی این است که با توجه به مشغله تحصیلی دانشجویان چه اهمیت و فایده ای در این کار وجود دارد که می تواند وقت و انرزی صرف شده برای تولید و نگهداری یک وبلاگ را موجه کند؟ در پاسخ باید گفت از آنجا که نویسنده این نوشته خود تجربه وبلاگ نویسی موضوعی مرتبط به رساله خویش را داشته و آن را مفید ارزیابی می کند، امیدوار است در اینجا این تجربه شخصی را با سایر دانشجویان در میان گذارد.

برای روشن شدن این بحث می توان وبلاگهایی که توسط دانشجویان خارج از کشور و خانوده های آنها به سه دسته عمده وبلاگهای موضوعی- تخصصی، وبلاگهای شخصی و وبلاگهای گروهی تقسیم کرد.

1. وبلاگهای موضوعی و تخصصی
سودمندی وبلاگهای موضوعی برای دانشجویان را می توان در چند بخش خلاصه نمود. نخست آنکه وبلاگ نویسی می تواند نقش مهمی در ارتقاء مهارتهای نگارشی آنها بازی کند. از آنجا که توسعه و بهبود مهارتهای نوشتاری هر فرد مستلزم تمرین مستمر است وبلاگ نویسی این فرصت را برای وبلاگ نویس فراهم می کند که به طور مرتب مطالبی را بنویسد. بویژه این ممارست در مورد مهارتهای نگارشی به زبان انگلیسی مهمتر است. بنابراین، اگر وبلاگ مورد نظر به انگلیسی نوشته شود از این نظر مفیدتر خواهد بود.
فایده دوم وبلاگ نویسی فراهم شدن امکان دریافت نطرات خوانندگان وبلاگ است. همانطور که گفته شد، ویژگی تعاملی وبلاگ آن را از یک رسانه یک سویه به یک رسانه تعاملی تبدیل می کند و گاهی می تواند مثل یک گروه بحث و گفتگو عمل کند.
مزیت دیگر وبلاگهای موضوعی در انباشته شدن انبوهی از اطلاعات مرتبط به موضوع تحقیق در طول زمان است. بویژه که در محیط وب به راحتی می توان بین دو نقطه پیوند برقرار نمود و از این رهگذر امکان دسترسی به منابع هم موضوع را فراهم آورد و مجموعه ای از پیوندهای هم موضوع را در یک نقطه گرد آورد و به تحلیل و ارزیابی آنها پرداخت.
2. وبلاگهای شخصی
در اهمیت و سودمندی ثبت خاطرات و مشاهدات دانشجویان طی دوره تحصیلی آنان در خارج از کشور هیچ تردیدی نیست. وبلاگ می تواند این فرایند را به نحو قابل توجهی تسهیل نموده و ثمر بخشی آن را بهبود بخشید. وبلاگ نویسی ثبت خاطره ها را تسهیل می کند چرا که مستقیما به شکل الکترونیکی نوشته می شود. از طرفی آن را بسیار ثمربخش تر می کند چرا که همزمان با نوشتن خاطره ها مخاطبان آن نه تنها امکان مطالعه مطالب را خواهند یافت بلکه امکان نظر دادن پیرامون آن را نیز دارند. علاوه بر آن تعداد و تنوع خوانندگان در محیط وب به مراتب بیشتر از یک اثر چاپی است.
3. وبلاگهای گروهی
وبلاگ نویسی را می توان به شکل دست جمعی و مشارکتی نیز تهیه کرد. به این ترتیب، دریک وبلاگ گروهی نه یک نفر بلکه تعدادی از افراد می توانند در نگارش مدخلها مشارکت کنند. بر اساس رویکرد وبلاگهای گروهی می توان آنها را به دو دسته منطقه ای و موضوعی تقسیم نمود.
3.1. وبلاگهای گروهی منطقه ای
دانشجویان یک شهر یا چند شهر مجاور می توانند با ایجاد یک وبلاگ گروهی فرصتی برای همکاری و همفکری فراهم کنند. موضوع یک وبلاگ گروهی منطقه ای می تواند کاملا عمومی باشد و مثل یک تابلو اعلانات الکترونیکی عمل کند. تابلویی که همه افراد امکان افزودن اطلاعات و اخبار مورد نظر خود را دارند.
3.2. وبلاگهای گروهی موضوعی
دانشجویانی که دریک دانشگاه یا دانشگاههای مختلف در رشته های همسان یا مشابه تحصیل می کنند می توانند نسبت به ایجاد وبلاگهای گروهی موضوعی اقدام کنند. بدیهی است که موضوع این نوع وبلاگها باید همواره در چارچوب موضوع مورد توافق اولیه باقی بماند و از پراکنده گویی پرهیز شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home