Library and Information Science Miscellaneous

This weblog in the field of Library and Information Science contains news, comments and everything that its bloggers think could be useful for LIS professionals and students. It is maintianed by a number of students mainly Research students and Iranian. Our email is lismisblog at Yahoo dot com.

Thursday, July 21, 2005

وبلاگ نویسی - قسمت اول

وبلاگ نویسی فرصتی برای ثبت خاطره ها و تبادل اندیشه ها، نوشته ای از یزدان منصوریان. قسمت اول
مقدمه
با ظهور شبکه جهانگستر وب در نخستین سالهای دهه 1990 فرصتهای جدیدی برای انتشار الکترونیکی در اختیار طیف وسیعی از اقشار جامعه قرار گرفت و دنیای نشر و انتشار به شکل بی سابقه ای متحول گردید. از آن تاریخ به بعد وب جهانگستر فرایند تولید، ذخیره، اشاعه و بازیابی اطلاعات الکترونیکی را به نحو چشمگیری تغییر داد. در اواخر دهه 90 یعنی سال 1999 معرفی امکان تازه ای تحت عنوان وبلاگ شبکه وب را به یکباره متحول نمود. وبلاگ و وبلاگ نویسی به شکلی باورنکردنی مورد استقبال کاربران شبکه وب قرار گرفت و در مدتی کوتاه بر تعداد و تنوع وبلاگها بسرعت افزوده شد. طبق آخرین آمارهای موجود تعداد وبلاگها در شبکه وب در ژانویه 2004 به عدد 1653,708 رسیده است و این آمار بی وقفه رو به افزایش است.

پدیده نوظهور وبلاگ موضوعی گسترده و چند وجهی است و حرفهای بسیاری برای گفتن دارد اما، نوشته حاضر نه قصد پرداختن به جنبه های مختلف آن را دارد و نه بضاعت آن را. آنچه که این نوشته کوتاه به آن می پردازد مقدمه ای است بر چگونگی ساخت یک وبلاگ ساده و کاربردهای بالقوه وبلاگ برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور و نقشی که می تواند در پشرفت تحصیلی آنها ایفا کند. با این حال لازم است ابتدا نگاهی گذرا به تعریف وبلاگ و اهمیت آن داشته باشیم.


" وبلاگ " چیست و چه تفاوتی با " وب سایت " دارد؟

وبلاگ یکی از امکانات نسبتا جدید شبکه جهانگستر وب است که برای کاربران وب امکان تولید و انتشار اطلاعات در این شبکه را به سهولت؛ و معمولا به رایگان؛ فراهم می کند. نخستین وبلاگ ها از سال 1999 در شبکه وب ظاهر شدند و به سرعت گسترش و محبوبیت یافتند. وبلاگها از نظر محتوی معمولا مانند دفتر خاطرات هستند با این تفاوت که به فرمت الکترونیکی نوشته می شوند و امکان انتشار جهانی دارند.

از آنجا که هر وبلاگ نشانی اینترنتی خود را دارد، تمام کاربران وب در هر نقطه و هر زمان می توانند به آن دسترسی یابند آن را مطالعه نموده و از همه مهمتر نظر خودشان را نیز به دفتر خاطرات نویسنده اضافه کنند. گرچه بیشتر وبلاگها شبیه دفتر خاطرات هستند اما کاربرد و اهمیت وبلاگ نویسی به همین جا ختم نمی شود بلکه در دنیای امروز وبلاگها نقشهای مهمی در آموزش، اطلاع رسانی و تبادل فرهنگها بازی می کنند که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می شود.

در حال حاضر افراد مختلف از اقشار گوناگون جامعه پیرامون بسیاری از موضوعات متنوع وبلاگ می نویسند. دنیای وبلاگها بسیار رنگارنگ و ناهمگون است. طیف وبلاگ نویسان واقعا چشمگیر می باشد و تقریبا تمام قشرهای جامعه را در بر می گیرد. در دنیای وبلاگها می توان از وبلاگ معاون رییس جمهور تا وبلاگ دانش آموزان دبستانی، زنان خانه دار، نویسندگان، دانشگاهیان و روزنامه نگاران حرفه ای را یافت. تقریبا از هر گروهی نماینده یا نمایندگانی در جمع وبلاگ نویسان یافت می شود. موضوع وبلاگها مثل نویسندگان آنها متفاوت و متنوع است و می تواند راجع به هر چیزی باشد.

آنچه در مورد وبلاگ و وبلاگ نویسی اهمیت دارد سه ویژگی منحصر به فرد این پدیده است که آن را از وب سایت متمایز می کند.

نخست آنکه انتشار اطلاعات از طریق وبلاگ بسیار ساده است و به کمترین امکانات و مهارتهای رایانه ای نیاز دارد. همه آنهایی که به اینترنت دسترسی دارند می توانند وبلاگ هم داشته باشند. پس از ایجاد وبلاگ که معمولا نظیر پست الکترونیکی تنها به پر کردن چند فرم الکترونیکی نیاز دارد انتشار اطلاعات در وبلاگ به سادگی تایپ در پردازشگرهای متنی مثل ورد می باشد.
دوم آنکه وبلاگ یک رسانه دو سویه یا تعاملی است. به بیان دیگر خوانندگان وبلاگها امکان مشارکت در توسعه وبلاگ را خواهند داشت. هر پاراگراف یا پیام که به وبلاگ افزوده می شود یک مدخل نامیده می شود و امکان دریافت نظر خوانندگان را نیز دارد.
سومین ویژگی وبلاگ روزآمدی اطلاعات در آنهاست. وبلاگ نویسی فرایندی مستمر است و مرتب بر حجم اطلاعات موجود در آن افزوده می شود و این مسئله وبلاگها را همیشه روزآمد نگه می دارد.

همانطور که در مقدمه گفته شد این نوشته کوتاه نه قصد پرداختن به تمام ویژگیهای دنیای وبلاگها را دارد و نه مجال آن را بلکه تلاش می کند کاربرد این پدیده را برای دانشجویان خارج از کشور و خانوده های آنها تبیین کند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home